Nauka to nieodzowny proces w życiu każdego dziecka i młodego człowieka. Jest proces żmudny i męczący dla każdego młodego organizmu. Dziecko wiele godzin spędza w szkole, przesiadując w ławce i przyswajając ogromne ilości materiału.
Nauka z reguły kojarzy się naszym pociecho wyłącznie z przykrym obowiązkiem szkolnym i pracami domowymi, które zajmują im bardzo dużo czasu, przez co dzieciaki nie mogą rozwijać swoich zdolności, czy zainteresowań.
W lepszej i bardziej komfortowej sytuacji znajdują się uczniowie zdolni, dla których nauka nie stanowi większego problemu i z łatwością przyswajają wiedzę, co ma swoje odzwierciedlenie w wynikach i ocenach szkolnych.
Tacy uczniowie znajdą o czas i chęci zarówno na naukę, jak i na rozwój swoich pasji i zainteresowań.
Jednak nie każdy uczeń jest taki zdolny i szybko zapamiętuje wiedzę. Są przecież dzieci, którym nauka nie przychodzi z taką łatwością i spędzają wiele długich godzin, aby opanować i zrozumieć daną porcję materiału.
Tacy uczniowie z reguły otrzymują słabsze wyniki w nauce mimo całego trudu, jaki wkładają w proces nauczania.
Od pierwszych dni nauki w szkole, większość mądrych i odpowiedzialnych rodziców wpaja do głowy swoim pociechom, że nauka jest bardzo ważna i potrzebna i przykładanie się do niej na pewno zaowocuje w przyszłości.
Jeżeli dziecko złapie bakcyla nauki i będzie chłonne na wiedzę ,to w starszych klasach nie powinno mieć problemów w nauce. Systematyczna wiedza i nauka to podstawa prawidłowego procesu nauczania.
Jednak są uczniowie, którzy od pierwszych chwil w szkole, przejawiają niechęć do nauki. Brakuje im systematyczności i konsekwencji, przez co kolejne etapy nauczania sprawiają im coraz większe problemy.
Tacy uczniowie z reguły do końca swojej nauki w szkole nie otrzymują wysokich notowań, a ich oceny są słabe.
Dzieciaki takie kończą swoją edukację w kluczowym dla nich momencie.Nie przystępują do egzaminu maturalnego, będącego najważniejszym egzaminem dla dorastającego młodego człowieka. W obawie przed niepowodzeniem, dzieciaki te rezygnują z marzeń o nauce na wyższych uczelniach, bo tę drogę zamyka im niestety brak matury. Niepowodzenia szkolne we wcześniejszych latach nauki spowodowały u tych młodych ludzi ogromne zaległości i kompleksy, które przyczyniły się do rezygnacji z matury.
Młodzież taka nie zdaje sobie sprawy, że ostatecznie zamyka sobie drogę do lepszej przyszłości, że studia bez matury nie będą możliwe i taki człowiek już na zawsze będzie skazany na pracę fizyczną lub inne zajęcie, nie przynoszące satysfakcjonujących korzyści finansowych.
Stojąc u progu dorosłości, młodzież ma przed sobą trudne wybory swojej przyszłej drogi życiowej. Jedni potrafią wykorzystać swój potencjał i obierają prawidłowe kierunki rozwoju, decydując się na uczelnie, na których zdobędą wymarzony zawód.Inni, nie wierząc we własne siły i możliwości, z góry skazują siebie na niepowodzenia.Odrzucają możliwości dalszej nauki. Nie przystępując do egzaminu materialnego rezygnują z marzeń o studiach na wyższej uczelni i realizacji swoich marzec i planów życiowych.