Dobrze wiemy, że inwestowanie proste nie jest. Wynika to często z nieuczciwości ludzi. Ile razy zdarzało się, że firma ukrywała swoje prawdziwe dochody, podając zawyżone, po to, żeby zachęcić kupców, którzy potem byli skazani na upadającą firmę. Wystarczy odpowiednio podać wskaźniki ekonomiczne, żeby wprowadzić kogoś w błąd.
Jak upewnić się, że przedsiębiorstwo jest warte uwagi?
Wiele firm stara się zachować jak największą swobodę, dlatego nie pozwala na ingerowanie firm zewnętrznych w ich sprawy. Jest to jak najbardziej zrozumiałe, jednak powinniśmy zadać sobie pytanie, czy warto wchodzić w układy z taką firmą. Jeśli chcemy, jako inwestor, kupić dane przedsiębiorstwo, warto się upewnić, czy to, co na zewnątrz wygląda dobrze, w środku nie jest przypadkiem zepsute. W tym celu możemy przeprowadzić due diligence, polega to na sprawdzeniu zdolności firmy lub inwestora, do spełnienia zasad spisanych w umowie. Badanie analizuje, finansową, handlową, prawną, podatkową oraz technologiczną stronę danego przedsiębiorstwa. Analizy te prowadzone są z niesamowitą starannością, dlatego nie ma możliwości, że zostaniemy oszukani. Zapewnienie sobie takich analiz, zanim zainwestujemy pieniądze, na pewno zaowocuje, dużo większą poprawnością naszych inwestycji.
Jak przeprowadzić due diligence?
Odpowiedź jest prosta. Trzeba wynająć firmę zewnętrzną, która się tym zajmie. Teoretycznie można zrobić to samemu, aczkolwiek w praktyce jest to prawie niemożliwe. Wynika to z faktu, że due diligence ma na celu badanie aktywów podmiotu, który rozważamy jako cel naszej inwestycji, co ma na celu zapewnienie nam niezbędnych informacji do podjęcia decyzji. Analiza taka wymaga niesamowitych pokładów wiedzy i czasu, dlatego przeprowadzenie takiej analizy wymaga, po pierwsze, osoby wykształconej w danym kierunku, po drugie osoby, która poświęci na to sporo czasu.
Tworzenie zaufania
Przeprowadzenie takich badań jest jednak, przede wszystkim pokazaniem, że jesteśmy uczciwym przedsiębiorcą. Nie musi on służyć tylko i wyłącznie do sprawdzenia, czy inwestycja się opłaca, ale możemy się takimi badaniami posłużyć do tego, żeby zawierając z kimś współpracę, zachęcić go do tego poprzez pokazanie mu, że nie mamy nic do ukrycia w naszej firmie i nawet mamy na to badania.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC.